torsdag 5 maj 2011

Vimmerby en framgångsrik skolkommun

Nedanstående debattartikel fick jag införd i Vimmerby Tidning den 3 maj 2011.

De senaste dagarna har minst två lärare, signaturerna ”En högstadielärare” och ”Lärare i Vimmerby” beskrivit delar av sin vardag på jobbet i skolan. Tillsammans beskriver lärarna en situation som måste förändras, utvecklas och förbättras.

JAG TILLTRÄDDE mitt uppdrag som ordförande i Barn- och utbildningsnämnden den 1 januari år, och redan första arbetsdagen på det nya året träffade jag Birgitha Sahlin, förvaltningschef. På eftermiddagen träffade vi gemensamt Micael Glennfalk, kommunalråd, och sedan den dagen arbetar vi på att formulera en vision för att göra Vimmerby till en framgångsrik skolkommun. I detta arbete har politiker och tjänstemän lite olika roller.
Vi politiker har främst att ansvara för en samlande och övergripande vision för skolan, till denna besluta om strategier, är lika med tillvägagångssätt, och till vision och strategier koppla mål och indikatorer för att mäta och värdera måluppfyllelse. För att i nästa steg följa och låta kontrollera att utvecklingen går i önskad och planerad riktning, och med resultatet i hand analysera, reflektera och ta nya beslut för att stärka fortsatt utveckling.

JAG HÅLLER MED om att det finns många saker att förbättra. När jag var ny i kommunfullmäktige 2007 trodde jag att det var en redaktionell miss att det inte fanns någon kvalitetsredovisning för vårt gymnasium i kommunens årsberättelse.
Men icke – det var ingen miss. Det fanns helt enkelt inget underlag. Nämnden hade inte ens kvalitetsredovisning som krav på gymnasiet. Nu är det inte stor idé att räkna upp vad som inte varit bra. Vi ska givetvis ta med oss kunskaperna om bristerna, men det viktiga är att skapa framtidstro, vilja, engagemang och utrymme för utveckling och förbättringar.
2011 och 2012 kommer innebära mycket stora förändringar för skolan i hela Sverige. Regeringen har sjösatt en lång rad reformer som successivt träder i kraft och jag vet att dessa reformer griper tag i snart sagt varje del av skolan. Jag ser med stort intresse fram emot den nya skola vi kommer att erbjuda elever och föräldrar och söka medborgarnas stöd för att utveckla vidare.

JAG OCH MINA kollegor i nämnden, alla fritidspolitiker, kommer att på olika sätt ta del av denna implementering, förändring och utveckling. Just nu pågår förberedelser för diskussion och beslut på nästa nämnd i slutet av maj inför hösten 2011 och budgetåret 2012.
Den nya Skollagen som styr reformarbetet ska tillämpas från 1 juli 2011 så vi kommer var med på den nya spelplanen redan från början. Du/ni ”Lärare i Vimmerby” avslutar ditt/ert debattinlägg med en inbjudan att följa verksamheten minst en vecka. Mitt svar är: -Ja tack!

JAG KOMMER! Jag ser gärna att det blir redan i vår. Hör av dig! Mina kontaktuppgifter finns på kommunens hemsida. Den minnesgoda läsaren av Vimmerby Tidning minns kanske att Vimmerbys politiker fick en liknande inbjudan från en företagare i Vimmerby för cirka två år sedan.
Jag var den enda politiker som hörde av mig, och jag fick följa verksamheten på företaget under en hel dag, och hade fri tillgång till företagets personal mitt i deras dagliga arbete. Det var mycket givande.
Vad kan då minst en vecka i skolans värld bli?

Magnus Gustafsson (m)
Ordförande i Barn- och utbildningsnämnden

4 kommentarer:

  1. Man ska inte behöva bjuda in er politiker i skolan. Det ska för ER vara helt naturligt att kliva in och delta när ni vill och har lust och tid! ALLTID välkomna att se verksamheten. Häng med på lektioner, sitt i cafeterian och gärna passa på att vara lite rastvakter. Tror alla skolors dörrar står öppna, bara att kliva in :) VÄLKOMNA!!

    SvaraRadera
  2. TACK! Din kommentar värmer mitt hjärta och stärker min tro på skolan. Jag lovar att ta din hälsning med mig till nästa nämnd den 25 maj.

    SvaraRadera
  3. Vimarskolan kanske kan behöva ett annat upplägg för att hantera elever med diagnoser. Ibland kan ett skolddaghem skulle vara att föredra framför klassrumssituationen för en del av dessa elever. Stök och oro är vardag under många ordinarie lektioner på högstadieskolor. Hur ser Du på denna fråga? Hur hanterar man bäst en elev som inte kan delta i helklassundervisning. Vilka erbjudanden finns för dessa elever i Vimmerby?

    SvaraRadera
  4. Din fråga är intressant. Jag kan i nuläget inte uttala mig specifikt om någon av våra skolor eller förskolor. Den nya Barn- och utbildningsnämnden har steg för steg lärt känna våra verksamheter genom presentation på vårens sammanträden. I höst kommer nämnden göra tre gemensamma heldagsbesök i skolor och förskolor och då har vi valt att fokusera på matematik och hur eleverna förkovrar sig, hur undervisningen bedrivs m.m.

    Utifrån Essunga kommun, som har ryckt fram som en av landets bästa skolkommuner, tror jag på att hålla elever samlade så långt som möjligt i sina ordinarie klasser, och att befintliga resuser satsas i elevernas klass. Om det är så att "stök och oro är vardag under många ordinarie lektioner" så vill jag först söka brett för att finna orsakerna till detta. Sedan en tid tillbaka används ett enkätverktyg som heter Incito och jag får ta en titt i enkätsvaren för att påminna mig om vi kanske redan har svaren. I så fall får jag gå vidare och se vad sker för att förbättra situationen. Frågan om hur vi bäst hanterar situationen där man trots resurser till klassen inte får det att fungera och på vilka olika erbjudanden som finns idag får jag återkomma till efter upplysningar från förvaltningen.

    SvaraRadera